Verkeersborden leiden het verkeer in goede banen op jouw bedrijfssite of werf. Zo vinden jouw leveranciers, bezoekers en personeel efficiënt hun weg naar de gewenste plaats en kan je snelheidsbeperkingen communiceren. Ook tijdens (wegen)werken spelen verkeersborden een essentiële rol om omleidingen of potentieel gevaarlijke situaties te signaleren.
Signalisatie in het algemeen en verkeersborden in het bijzonder spelen een belangrijke rol in de veiligheid van mensen in het verkeer. Het is een universele manier om onder andere verkeersregels mee te communiceren of de weg mee aan te duiden. Daarom is het dan ook belangrijk dat een verkeersbord goed zichtbaar is, ook vanop afstand en in het donker.
Er zijn zes hoofdcategorieën waarin verkeerborden worden opgedeeld: gevaarsborden (A), voorrangsborden (B), verbodsborden (C), gebodsborden (D), parkeren-en stilstaan borden (E) en aanwijzingsborden (F).
Hiernaast zijn er ook nog onderborden (G), zoneborden (H), diversen (I), toerisme (J) en symbolen (K).
In de markt bestaan er twee type verkeersborden: type 250 borden en type 2000 borden. Wettelijk moet alle verkeerssignalisatie op de openbare weg in Vlaanderen van het type 250 bord zijn. Type 2000 vind je eerder nog terug in het Franstalig landsgedeelte waar deze nog toegelaten zijn.
Buiten deze 2 types wordt op privé terrein soms ook nog een gewoon vlak aluminium bord gebruikt.
Goossaert raad aan om ook op je bedrijfsterrein de verkeersborden zoals op de openbare weg te hanteren. Dit garandeert duurzaamheid, veiligheid en een uniforme communicatie.
Een type 250 bord is sterker en veiliger. Het is gemaakt uit aluminium en bestaat uit één stuk. Deze borden hebben geen snijranden dankzij de omgeplooide randen en de hoeken die zijn omgeplooid. Bij een incident is de kans op ernstige verwondingen hierdoor kleiner. De voorzijde is steeds reflecterend en de achterzijde is grijs gelakt (RAL 7043), behalve voor stilstaan-en parkeer borden. Die zijn in het oranje (RAL2009) gelakt.
Een type 2000 bord is ouder dan een type 250 bord en mag in principe enkel nog gebruikt worden in het Franstalig landsgedeelte of op privé terrein. Het eerste type bord is een vlakke aluminium plaat die is ingepast in een apart omrandingsprofiel. Dit bord bestaat dus niet uit 1 geheel. Hierdoor is het minder stevig, maar vooral minder veiliger en duurzaam.
De afmetingen van een verkeersbord op eigen bedrijfsterrein zoals een privéparking of bedrijfssite zijn niet wettelijk vastgesteld. Wel moet je rekening houden met de situatie en omgeving. Vrachtwagens, wagens, maar ook heftrucks moeten op geruime afstand het verkeersbord al kunnen zien.
Voor de openbare weg gelden er wel verschillende vastgelegde regels omtrent de minimum afmetingen van een verkeersbord.
In onze webshop vind je de standaardafmetingen ( 400 mm, 700 mm en 900 mm) terug.
Graag een bord op maat?
Wist je dat verkeersborden altijd reflecterend moeten zijn? Ze moeten op elk moment zichtbaar zijn, Ook s’ nachts en bij bepaalde weeromstandigheden. Reflecterend betekent dat de folie het licht weerkaatst van een andere bron, bijvoorbeeld het licht van autolampen.
Niet alle borden hebben dezelfde reflectiegraad, er bestaan drie verschillende reflectieklassen: Klasse I, II en III. Hieronder zie je een tabel met alle kenmerken per klasse.
|
Klasse |
||
|
Eén |
Twee |
Drie |
Reflectiegraad |
Laag |
Goed |
Zeer goed |
Levensduur |
Kort: 5-7 jaar |
Goed: 9-10 jaar |
Zeer lang: + 11 jaar |
Gebruik |
Parkeerborden, wegwijzers voor restaurants en toeristische attracties |
Meest gebruikt |
|