Elektrische of hybride auto’s zijn allesbehalve nieuw. In 2022 steeg het aantal elektrische wagens met 75,4% en voor hybride voertuigen was er een toename van 44,9% tegenover 2021. Voor personenwagens rijdend op benzine was er een stijging van 0,3%, terwijl er voor diesel wagens een daling van 7,6% werd genoteerd.
Ondanks de sterke stijging ligt het aandeel van elektrische of hybride wagens voorlopig nog ver onder deze van personenwagens rijdend op diesel of benzine. Maar wie de krantenkoppen de afgelopen maanden in de gaten hield weet dat je als bedrijf vanaf 1 januari 2026 gestimuleerd wordt om over te stappen op elektrische bedrijfswagens. Je moet niet verplicht een emissievrije bedrijfswagen aanschaffen vanaf 2026, maar vanaf dat jaar zal enkel nog een emissievrije salariswagen van een fiscaalvriendelijk regime genieten.
Ben jij al overgeschakeld op elektrische bedrijfswagens? Of overweeg je om een elektrische of hybride bedrijfswagen aan te schaffen?
Hou dan zeker rekening met onderstaande elementen bij het inrichten van jouw bedrijfsparking.
Voor alle laadpalen geïnstalleerd of vervangen vanaf 1 november 2022 is het verplicht om maatregelen te nemen tegen elke mogelijke aanrijding. Niet onlogisch, enerzijds omwille van de veiligheid (Arei) maar ook wanneer je weet dat de kostprijs voor één laadpaal al snel tussen de 1.000 en 2.000 euro ligt. Met aanrijbeveiliging ben je wettelijk in orde, voorkom je extra kosten én mogelijke (ernstige) ongevallen op jouw bedrijfsparking.
Goossaert heeft een ruim aanbod aanrijbescherming. Onze experts begeleiden je naar de juiste oplossing voor jouw uitdaging. Onderstaande stoot- en aanrijbescherming geven je alvast een idee van de mogelijkheden.
Contacteer ons vrijblijvend.
Bovenstaande maatregel is opgenomen in een nieuw hoofdstuk (7.22.5 Keuze en gebruik van elektrisch materiaal) in Boek 1 van het Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI) en wordt als volgt omschreven: “De laadinrichting wordt beschermd tegen de te verwachten uitwendige invloeden van de ruimte waarin de laadinrichting wordt geplaatst. Ter aanvulling op de maatregelen tegen de te verwachten uitwendige invloeden, worden er bijkomende maatregelen getroffen ter bescherming tegen mechanische belastingen veroorzaakt door elke redelijkerwijs te verwachten aanrijding.”
Niets zo frustrerend dan elke parkeerplaats met laadpaal voorbijrijden waar een niet-elektrische wagen staat. Door het gebruik van de juiste parkeerborden vermijd je dit op jouw bedrijfsparking.
Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen moet je aanduiden met het verkeersbord E9a ‘elektrisch laden’. Indien er al een parkeerbord E9a ‘parkeren toegelaten’ staat, kan je dit aanvullen met het onderbord GVIId ‘oplaadpunt voor wagens’.
Zowel elektrische als hybride voertuigen mogen op deze plaats parkeren, indien ze effectief opladen. Zijn ze niet aangesloten? Dan mogen ze op deze parkeerplaats niet staan. Foutief parkeren is een eerstegraadsovertreding, waarbij je een boete van 58 euro riskeert.
Naast het produceren en plaatsen van verkeersborden, ontwerpt onze grafische expert jouw parkeerborden op maat. Creëer een wauw effect bij bezoekers door je merkidentiteit door te trekken op je parking. We helpen je van gepersonaliseerde parkeerborden, modulaire way-finding, vlaggenmasten, reclamezuilen en veel meer.
Het aanbrengen van belijning op je parking is niet verplicht, wel handig. Je zorgt voor efficiëntie, structuur en je deelt jouw parking zelf optimaal en veilig in. Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride voertuigen kan je met belijning extra duiden. Dit door de plaats visueel te verduidelijken met belijning zoals bij parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een beperking of voor (motor)fietsen.
Goossaert helpt je met het optimaal indelen van je parking, ontwerpen en plaatsen van parkeerborden en het aanbrengen van belijning.
Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.